Het bieden van goede kwaliteit geeft maar liefst 95 procent van de ondervraagde zorgverleners ‘energie en werkplezier’. Ruim tweederde van de ondervraagden is ook blij met de stimulans van collega’s die ze tijdens het werk ondervinden. Daarnaast vindt 55 procent dat ze de eigen ervaring, kennis en talenten volledig kunnen inzetten bij het werk.
Barometer Zorg
De Barometer Zorg is een online onderzoekspanel waaraan iedereen die in de zorg werkt, kan deelnemen. Aan deze meting hebben 378 zorgverleners meegedaan uit verschillende specialismen: ziekenhuiszorg/medisch specialistische zorg, gehandicaptenzorg, ouderenzorg en welzijnszorg. 85 procent van de respondenten is vrouw.
Werkdruk
De grootste spelbederver, vindt de beroepsgroep, is de werkdruk. Driekwart van de ondervraagden vindt die te hoog. Mensen hebben geen tijd meer voor een gesprek en moeten hun werk afraffelen. Men kan de patiënt niet de tijd geven die hij eigenlijk zou moeten krijgen. Hierdoor ontstaat het gevoel tekort te schieten.
Marktwerking
De werknemers zijn ervan overtuigd dat invoering van de marktwerking in de zorg de kwaliteit niet verbeterd heeft. De meeste ondervraagden geven aan dat deze nieuwe economische prikkel de zorg niet efficiënter heeft gemaakt. Het werk is niet verbeterd en de marktwerking gaat ten koste van de kwaliteit van de zorg. Bijna de helft vindt dat de zorg er juist op is achteruitgegaan.
Minister Klink
Een opmerkelijke uitkomst uit het onderzoek is het gebrek aan waardering van de buitenwacht, vooral van de media én minister Klink van Volksgezondheid. Volgens de ondervraagden tonen de media nauwelijks respect voor hun werk. 63 procent van de ondervraagden voelt geen of nauwelijks waardering van de minister. Gelukkig krijgt men wel lof van patiënten, familie, buren, kennissen en collega’s. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Ggz-medewerkers geven hun werk een voldoende
Zorgpersoneel positief tegenover 12-uursdiensten
Kort geding om werkdruk in ziekenhuizen
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Hoe komt die werkdruk?
Onzinnige vergaderingen, hoog ziekteverzuim waardoor collega’s dubbel zo hard moeten werken, verandering op verandering, geen goede logistieke planning. Goh, wat vreemd dat medewerkers niet tevreden zijn. Zorg goed voor je medewerkers. Geen chaos maar structuur. Niet elke jaar een nieuwe manager!!
Dan komt het allemaal goed!
Het is te zot voor woorden dat de zorgverlening kampt met zo’n hoge werkdruk. Dit komt niet ten goede van de kwaliteit en de zorgvragers worden de dupe hiervan!De werkdruk moet daarom snel omlaag worden gebracht.